Haagismajake jalgrattale

Jalgrattad, suusad, uisud, kelgud, paadid jne.
AndrusKolmas
Uudistaja
Uudistaja
Postitusi: 75
Liitunud: 09 Dets 2016, 12:05
Kontakt:

Haagismajake jalgrattale

Postitus Postitas AndrusKolmas » 12 Juun 2018, 22:23

Olles saanud inspiratsiooni taanlaste leiutisest https://www.widepathcamper.eu/ olen asunud ka endale jalgrattaga järele veetavat majakest valmistama. Teemat varem käsitlenud Velofoorumis http://velo.clubbers.ee/foorum/viewtopi ... =6&t=58672 ja ka siin Matakfoorumis http://matkafoorum.net/viewtopic.php?f=53&t=2965

Alusraam hakkab ilmet võtma. Külgvaade:
Pilt

Vaated koos jalgrattaga:
Pilt
Pilt

Tegin ka väikse sõiduproovi. Esialgu on seda järgi vedada kerge. Raami kaal ~20kg.

Kasutaja avatar
Tarmo
Ekspert
Ekspert
Postitusi: 706
Liitunud: 17 Okt 2012, 13:09
Asukoht: Rakvere
Kontakt:

Re: Haagismajake jalgrattale

Postitus Postitas Tarmo » 12 Juun 2018, 23:32

AndrusKolmas kirjutas:
12 Juun 2018, 22:23
Tegin ka väikse sõiduproovi. Esialgu on seda järgi vedada kerge. Raami kaal ~20kg.
Ikka väga raske ju - kas materjalina kasutasid karprauda?
Hea materjal sellisteks projektideks on alumiiniumist rihtlatt.
...

AndrusKolmas
Uudistaja
Uudistaja
Postitusi: 75
Liitunud: 09 Dets 2016, 12:05
Kontakt:

Re: Haagismajake jalgrattale

Postitus Postitas AndrusKolmas » 13 Juun 2018, 10:25

Põhiliseks materjaliks on alumiinim. Pildil paistab hõbedasena. Rataste hoidikud on 4mm metallist. Kaalu lisab ka pidurilahendus. Päris keeruline on teha vastupidavat ja kerget. Esialgu ei hakka igal sammul kaalu optimeerima. Mul pole ka võimekust teha usaldusväärseid tugevusarvutusi. Fusion360 tarkvaras tegin mõned tugevusarvutuse proovid, kuid usaldusväärse tulemuseni jõudmiseks napib teadmisi. Valin materjalid kogemuse järgi. Parem olgu veidi raskem, kui peaks kasutamise käigus ära lagunema. Suurem kaal pole ka üleliia suur probleem. Jalgratta kaal koos sõitja ja pakkidega matkal ületab tugevalt 100 kg, pigem on kogukaal kuni 120 kg. Kui selle taga on haagis, mille mass on 60 kg või ka 70 kg ning mis automaatselt pidurdab, siis ei tundu tervik olema proportsioonist väljas. Suure tõenäosusega on sellega nauditav matkakat, kui jalgrattal on ka abistav elektrimootor.
Pildil paistab raam üsna kaldus. Saan rattaid ka kõrgemale sättida või teen erilahendusega haagiskonksu. Alusraam on enamvähem saavutanud oma suuruse. Polegi nii suur, kui alguses kartsin tulevat. Sõitu ei häirinud.

Kasutaja avatar
Nohik
Guru
Guru
Postitusi: 1416
Liitunud: 25 Aug 2015, 12:51
Kontakt:

Re: Haagismajake jalgrattale

Postitus Postitas Nohik » 13 Juun 2018, 10:26

20" rattad võtaks ära selle mure, et vaja käru ratta teljest madalamale nihutada.
Alusraam võiks olla selliselt 100% alumiiniumist, sinised osad eemaldatavad, välisgabariit 1250 mm. Oleks tugevam kui praegune, arvatavasti kergem. Iseenesest ei pea olema sinine eemaldatav, saab ka selliselt et ratas alt sisse käib.
Capture.JPG
All engineers are cyborgs

Metsamyhin
Matkasell
Matkasell
Postitusi: 368
Liitunud: 11 Juun 2012, 14:37
Asukoht: Harjumaa
Kontakt:

Re: Haagismajake jalgrattale

Postitus Postitas Metsamyhin » 13 Juun 2018, 10:48

Kui alusraam olemas, siis oleks aeg ka reaalne koormustest teha.
Pane 40-60kg jagu liiva- või mullakotid peale, ehita vineerist ajutine kuut või vähemalt 2 ristuvat seina ja katsetama tuulise ilmaga künklikule avamaastikule.
Selline käru eeldab tõenäoliselt ka autohaagise olemasolu, millega matkapiirkonda sõita. Rongile seda lapsekäru pähe tõenäoliselt ei võeta.

Kasutaja avatar
Nohik
Guru
Guru
Postitusi: 1416
Liitunud: 25 Aug 2015, 12:51
Kontakt:

Re: Haagismajake jalgrattale

Postitus Postitas Nohik » 13 Juun 2018, 10:56

Ma kahtlustan, et 100 kg kogukaalu väntsutaks praeguse käru ära, need rattakinnitused hakkavad alumiiniumraami juppe väänama.
All engineers are cyborgs

Kasutaja avatar
Nohik
Guru
Guru
Postitusi: 1416
Liitunud: 25 Aug 2015, 12:51
Kontakt:

Re: Haagismajake jalgrattale

Postitus Postitas Nohik » 13 Juun 2018, 15:32

Ajasin natuke jama siiski, välimised ääred võiks siiski olla ühes tükis. Saab äravõetava täki teha, aga vist pole mõistlik.
All engineers are cyborgs

Kasutaja avatar
fred7
Huviline
Huviline
Postitusi: 215
Liitunud: 31 Okt 2012, 15:56
Kontakt:

Re: Haagismajake jalgrattale

Postitus Postitas fred7 » 13 Juun 2018, 18:32

Mingid suunatuled võiksid ka siis olla. Ja pikendustega peeglid ratta küljes.

Siin on kombineeritud välivoodi ja telk rattakaravaniks:
https://cults3d.com/en/3d-model/various ... ut-vehicle

Sõidusuunas olev sein võiks kindlasti olla kaldega tahapoole või siis kaarjas, et vähendada tuuletakistust.

AndrusKolmas
Uudistaja
Uudistaja
Postitusi: 75
Liitunud: 09 Dets 2016, 12:05
Kontakt:

Re: Haagismajake jalgrattale

Postitus Postitas AndrusKolmas » 13 Juun 2018, 20:20

Kommenteerin veel oma lahendust. Rataste hoidikud tulevad hingedel alla keeratavad, sest ööbimisasendis hakkab selle kohale avanema voodi. Sõiduasendi valin võimalikult madala. Vähem võimalust külgtuulega ümber minna. Samuti tuleb haagise sõiduasendi kogukõrgus selline, et jalgrattal olles näeb taha vaadates sellest üle. Majakese osa sõiduasendi laius tuleb 99 cm. Koos ratastega on laius mõned millimeetrid rohkem kui 125 cm. Esimese korra eksimus. Vajadusel saab teha ka kitsamad rattahoidikud. Majakese ööbimisasendi siseruumi suurim kõrgus on ligi 180 cm ja horisontaalpinda umbes 3,6 m2, kuhu mahuvad väiksed panipaigad, voodi kahele, väike lauake ja väike sohvake kahele :-) Majakese valmimise tähtaja olen seadnud endale 2020 suveks. Üksi tehes ei jätku selle tegemisele rohkem aega / raha.

Alar
Uudistaja
Uudistaja
Postitusi: 6
Liitunud: 18 Mai 2013, 15:10
Kontakt:

Re: Haagismajake jalgrattale

Postitus Postitas Alar » 13 Juun 2018, 23:49

Mis selle haagise point on?? Kas võimalikult raskelt kondiaurul liikuda??

AndrusKolmas
Uudistaja
Uudistaja
Postitusi: 75
Liitunud: 09 Dets 2016, 12:05
Kontakt:

Re: Haagismajake jalgrattale

Postitus Postitas AndrusKolmas » 14 Juun 2018, 13:23

Haagise mõttekuse üle on arutatud ülal viidatud jutulõimedes. Lühidalt öeldes olen tüdinenud telgist, võimalus ööbida linnastunud keskkonnas ja on autohaagisest keskkonnasõbralikum. Matkamine lihasjõul köidab endiselt ja tundub, et veel vähemalt 20 aastat.

Maidor
Huviline
Huviline
Postitusi: 109
Liitunud: 23 Jaan 2016, 09:38
Asukoht: Rakvere
Kontakt:

Re: Haagismajake jalgrattale

Postitus Postitas Maidor » 20 Aug 2018, 10:01

Olen su tegemist nüüd nende aastate jooksul jälginud. Kas oled alusraamist ka edasi jõudnud?

AndrusKolmas
Uudistaja
Uudistaja
Postitusi: 75
Liitunud: 09 Dets 2016, 12:05
Kontakt:

Re: Haagismajake jalgrattale

Postitus Postitas AndrusKolmas » 25 Aug 2018, 13:29

Ei ole. Jätkan tööd millalgi oktoobris. Aeg on läinud muude tegemiste peale, erinevad matkad ja majale soojustuse panek.
Alusraam vajab ka veel tööd. Automaatne pidurisüsteem vajab ümber tegemist, sest see ei toimi piisavalt hästi.
Ajan ka asja, et oma jalgrattale saada elektrimootor juurde. See on osutunud üllatavalt keerukaks.
Haagismajake tuleb kindlasti piisavalt raske, et sellega vaid lihasjõul sõita pole tõenäoliselt nauditav.
Abimootor + akupakk jalgrattal ja haagismaja põhjal + päikesepaneelid majakesel = mõnus keskkonnasäästlik rändamise võimalus.

Projekt on kaastööks endiselt avatud.

Maidor
Huviline
Huviline
Postitusi: 109
Liitunud: 23 Jaan 2016, 09:38
Asukoht: Rakvere
Kontakt:

Re: Haagismajake jalgrattale

Postitus Postitas Maidor » 25 Aug 2018, 17:15

Mis mootorit oma rattale vajad, et see keerukaks on läinud? Tasuta saada on tõesti keeruline.

AndrusKolmas
Uudistaja
Uudistaja
Postitusi: 75
Liitunud: 09 Dets 2016, 12:05
Kontakt:

Re: Haagismajake jalgrattale

Postitus Postitas AndrusKolmas » 26 Aug 2018, 09:13

Muidugi mitte tasuta. Maksan ikka turuhinda. Soovin ülal pildil oleva jalgratta esirattale rummu sisest mootorit koos aku ja juhtelektroonikaga ning see peaks aktiveeruma pedaalimisele. Probleemide nimekiri on pikk. (1) Rummusisene mootor ei mahu olemasolevasse kahvlisse ära -- lahenduseks tellisin uue kahvli, (2) pedaalimise andurit mehhaanik polnud võimeline minu jalgrattale paigaldama -- paigaldasin selle ise, (3) pudelakut, mis jätaks ruumi ka joogipudeli jaoks pole lähikonna laost saada, vaja tellida kaugelt, tarneaeg vähemalt 10 päeva -- ootan ära, (4) sama tarne probleem ka konkreetse mootoriga, (5) minu jalgratta piduritele pole mehaanik võimeline pidurdusandureid paigaldama -- kui ülejäänud asjad paigaldatud saavad, küll siis ise ka lahenduse leiutan. Arvasin ka, et lähen kohale, tehakse hinnapakkumine ja nädala pärast on kõik valmis. Nüüd juba teine nädal jookseb ja hinnapakkumist ka veel pole. Lootus pole kadunud -- mul kannatlikust jagub. Kui paari nädala jooksul ka selgeid edenemise märke pole, siis hakkan otsima teist pakkujat.

polarbear
Ekspert
Ekspert
Postitusi: 551
Liitunud: 28 Aug 2013, 21:28
Kontakt:

Re: Haagismajake jalgrattale

Postitus Postitas polarbear » 26 Aug 2018, 12:13

1. Loodetavasti tellisid siis ilma amordita kahvli? Elektrimootori vääne pidavat selle amordivärgi kiirelt ära tapma.
2. Pedaalimisandur ja laiemalt pedaalimisele aktiveeruv süsteem on eos jama. Pöidlagaasi ja kruiiskontrolliga süsteem oluliselt mõnusam ja ei sega kuidagi väntamist, kui selleks soovi on.
3, 4- on nagu on
5. Normaalse elektriseerimiskomplektiga võiks kaasas olla pidurilingid, milles vajalikud killer-lülitid juba sisse monteeritud. Mingeid andureid piduritele pole vaja.

No ja elektriseerimiskomplekt on ainult pool võitu, teine ja kallim pool on kerged ja mahukad akud. Siin foorumis on ilmselt mitu inimest, kes suudavad 2 sekundiga öelda, palju ruutmeetreid päikesepaneeli on vaja, et päevaga ära laadida selline 15-20Ah 36V või 48V LiFePo aku. Seinast laeb seda oma 5-6 tundi.
IMHO akut tarbida ja laadida sama-aegselt pole kõige mõistlikum teguviis (kas üldse saab?) seega tuleb kohe 2 akut varuda ja arvestada ka sellega, et iga 2 v 3 öö on akud 220V küljes kinni.

Tuleks juba ükskord aega, kus 5 minutiga pindise õllepurgi mõõtu akusse 100km jagu veloelektrit sisse pannakse........
Pilt

polarbear
Ekspert
Ekspert
Postitusi: 551
Liitunud: 28 Aug 2013, 21:28
Kontakt:

Re: Haagismajake jalgrattale

Postitus Postitas polarbear » 26 Aug 2018, 12:48

Kuna postituse muutmiseks aeg hiline, siis...
Et mitte targutamisega silma paista, siis minu kodukootud elektrivelo mõne aasta tagused pildid. Tänaseks on valged rehvid tuhandete kilomeetrite abiga läbi sõidetud....

Pilt

Pilt
Pilt

AndrusKolmas
Uudistaja
Uudistaja
Postitusi: 75
Liitunud: 09 Dets 2016, 12:05
Kontakt:

Re: Haagismajake jalgrattale

Postitus Postitas AndrusKolmas » 26 Aug 2018, 14:04

Mul ka sarnane Scott keldris olemas. :-). Sellega väga palju sõitnud. Nüüd juba ka see "uus" jalgratas Corratec läbinud üle 26 tuhande km. Plaanisin ka täitsa uue elektrijalgratta ostmist. Meeldiib väga Gain (https://www.orbea.com/gb-en/brands/gain-road/). Paistab nagu tavaline maantekas, kuid tegelikult elektrikas. Mulle selle jalgratta stiil väga meeldib. Ostuplaan lükatud kaugemasse tulevikku. Hind minu jaoks liiga kallis. Kulutan parem selle raha haagismajakese ehitusse. Selgituseks veel, et õlipiduritele neil lahendust ei olnud. Trosspidurite juurde ei taha tagasi pöörduda. Tellisin ikkagi amodiga esikahvli. Tallinna tänavatel ei kannata vedurustuseta sõita. Mootor ongi seetõttu väiksema võimsusega ja loodan selle võimsust juhtmoodulist veelgi piirata. Soovin vaid veidi kergendust väntamisele. Eriti talvel, kui lumi paks, siis oleks abi kui miski ka aitaks. Esialgu tunnen veel rõõmu lihasjõul liikumisest. Lihtsalt istuda ja lasta mootoril tõmmata -- eks see aeg seisa veel ka ees -- loodetavasti võimalikult kaugemas tulevikus.
Haagismaja elektripaneelid kindlasti päevast vajadust ära ei toida. Kuid ehk abiks ikka. Esialgu on plaan ikka peamiselt ise vändata ja vaid raskematel kohtadel, nt. tuul vastu ja/või tõus, mootorilt abi võtta. Kuid eks paista. Tõde selgub ikka läbi praktika. Võib-olla selles tulevikus, kui haagismaja valmis, siis polegi enam tahtmist ise vändata ning otsin võimalust hankida endale juba suure aku ja mugava istega elektrijalgratast.

Maidor
Huviline
Huviline
Postitusi: 109
Liitunud: 23 Jaan 2016, 09:38
Asukoht: Rakvere
Kontakt:

Re: Haagismajake jalgrattale

Postitus Postitas Maidor » 26 Aug 2018, 19:15

Elektriratta tegemise kohta võime eraldi teema teha või kutsun sind liituma FB Elektriratturid lehele. Olen samuti õlipiduri kasutaja ja praegu on pidurdusele pandud lihtsalt eraldi lüliti näpuga vajutamiseks. Kunagi olen liiminud ka lingi alla lüliti ja see isegi püsis kinni.
Pedaalimise andurist vaata kohe mööda ja kasuta parem püsikiiruse hoidjat. Palju mugavam. Akudeks on parim Li-ion.

AndrusKolmas
Uudistaja
Uudistaja
Postitusi: 75
Liitunud: 09 Dets 2016, 12:05
Kontakt:

Re: Haagismajake jalgrattale

Postitus Postitas AndrusKolmas » 23 Sept 2018, 20:35

Vedur on valmis. Probleeme selle loomega oli, kuid enamus sai ületatud. Toimib hästi. :-) Loodan väga järgmise kuu lõpus ka vaguniga tegelema hakata.
Pilt

Kasutaja avatar
fred7
Huviline
Huviline
Postitusi: 215
Liitunud: 31 Okt 2012, 15:56
Kontakt:

Re: Haagismajake jalgrattale

Postitus Postitas fred7 » 25 Sept 2018, 20:56

Kui saladus pole, siis kui palju umbes läheb maksma vana jalgratta ümbertegemine elektrijalgrattaks? Kõige lihtsam ja odavam versioon?

AndrusKolmas
Uudistaja
Uudistaja
Postitusi: 75
Liitunud: 09 Dets 2016, 12:05
Kontakt:

Re: Haagismajake jalgrattale

Postitus Postitas AndrusKolmas » 27 Sept 2018, 16:09

Alguses oli hinnapakkumine 875€ peale. Kui kõik oli tehtud, siis esitati arve hoopis ~1080€ kohta. Olin sellise näotu hinnatõusu üle väga pahane. Justnagu 90-nedate stiilis kliendi haneks tõmbamine. Lisaks sellel minu poolt ka kaks pretensiooni tehtud tööle ja tellitud akule. Soovisin väiksemat aga telliti suurem. Ma hetkel ei hakka avalikult ütlema firma nime. Kui kedagi huvitab, siis ütlen privaadis.
Kui raha napib, siis jäta aku tellimata. Aku saab kokku panna ka odavamalt. Ma ise kahtsen, et aku tellisin. Mul on kodus kilode kaupa igasugu akusid. Huvi korral saan need imeodavalt ära müüa. Aku tellimisega lootsin kokku hoida tööaega, mis ehk osaliselt ka õnnestus.
Hetkel olen lahendusega rahul. See on mul alles esimene kogemus elektrijalgrattaga. Kõige odavamat varianti ei oska kirjeldada. Peaksid ehk selle küsimuse esitama FB Elektriratturite grupis.

Kasutaja avatar
fred7
Huviline
Huviline
Postitusi: 215
Liitunud: 31 Okt 2012, 15:56
Kontakt:

Re: Haagismajake jalgrattale

Postitus Postitas fred7 » 27 Sept 2018, 18:29

Selge tänud vastamast! Aga palju läksid ainult jubinad? Või esitati arve kogu krempli eest?
Et kas saaks kuidagi läbi ajada vana auto akuga, et tõmmata koormarihmadega pakiraami külge? Voolu peaksid nad kõvasti kannatama aga kas see 12 V tuleb kuidagi tõsta?

Metsamyhin
Matkasell
Matkasell
Postitusi: 368
Liitunud: 11 Juun 2012, 14:37
Asukoht: Harjumaa
Kontakt:

Re: Haagismajake jalgrattale

Postitus Postitas Metsamyhin » 27 Sept 2018, 22:30

Siin 10 aasta jooksul kogunenud vastavat eestikeelset juttu:
DIY Elektrijalgratas
Sh. oli kusagil ka seda, miks auto(plii)aku ikka hea mõte ei ole.
Teine jutt on mahakantud elektriautode akuelementide kasutamine.

AndrusKolmas
Uudistaja
Uudistaja
Postitusi: 75
Liitunud: 09 Dets 2016, 12:05
Kontakt:

Re: Haagismajake jalgrattale

Postitus Postitas AndrusKolmas » 28 Sept 2018, 18:33

fred7 kirjutas:
27 Sept 2018, 18:29
Selge tänud vastamast! Aga palju läksid ainult jubinad? Või esitati arve kogu krempli eest?
See oli koondarve, sh. paigaldustöö, mis sisaldas ka uue esikahvli paigaldamist. Juppide ega töö hinda eraldi ei öeldud ega ka küsinud.

Annan veel teada, et mul on üle hulga LiPo akusid droonidega tegelemise ajast. Need sobivad elektrikale küll, teatud mööndusega. Ideaalsed on muidugi LiIo. Minu LiPodega on ka see asi, et vaja teha hulga jootmise ja pakendamise tööd. Samuti on vaja välja tuua balanseri otsad ning laadija peab olema võimeline eri elemente laadimisel balanseerima. Seega hulga ebamugavusi. See ka põhjus, mis ma niiväga ei kippunud oma akusid kasutama. Loodan need käiku võtta hoopis oma magamisvagunil.

Vasta

Mine “Kondijõul liikumisvahendiga matkamine”

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 0 külalist