1. leht 1-st

Haagismajake jalgrattale

Postitatud: 12 Juun 2018, 22:23
Postitas AndrusKolmas
Olles saanud inspiratsiooni taanlaste leiutisest https://www.widepathcamper.eu/ olen asunud ka endale jalgrattaga järele veetavat majakest valmistama. Teemat varem käsitlenud Velofoorumis http://velo.clubbers.ee/foorum/viewtopi ... =6&t=58672 ja ka siin Matakfoorumis http://matkafoorum.net/viewtopic.php?f=53&t=2965

Alusraam hakkab ilmet võtma. Külgvaade:
Pilt

Vaated koos jalgrattaga:
Pilt
Pilt

Tegin ka väikse sõiduproovi. Esialgu on seda järgi vedada kerge. Raami kaal ~20kg.

Re: Haagismajake jalgrattale

Postitatud: 12 Juun 2018, 23:32
Postitas Tarmo
AndrusKolmas kirjutas:
12 Juun 2018, 22:23
Tegin ka väikse sõiduproovi. Esialgu on seda järgi vedada kerge. Raami kaal ~20kg.
Ikka väga raske ju - kas materjalina kasutasid karprauda?
Hea materjal sellisteks projektideks on alumiiniumist rihtlatt.

Re: Haagismajake jalgrattale

Postitatud: 13 Juun 2018, 10:25
Postitas AndrusKolmas
Põhiliseks materjaliks on alumiinim. Pildil paistab hõbedasena. Rataste hoidikud on 4mm metallist. Kaalu lisab ka pidurilahendus. Päris keeruline on teha vastupidavat ja kerget. Esialgu ei hakka igal sammul kaalu optimeerima. Mul pole ka võimekust teha usaldusväärseid tugevusarvutusi. Fusion360 tarkvaras tegin mõned tugevusarvutuse proovid, kuid usaldusväärse tulemuseni jõudmiseks napib teadmisi. Valin materjalid kogemuse järgi. Parem olgu veidi raskem, kui peaks kasutamise käigus ära lagunema. Suurem kaal pole ka üleliia suur probleem. Jalgratta kaal koos sõitja ja pakkidega matkal ületab tugevalt 100 kg, pigem on kogukaal kuni 120 kg. Kui selle taga on haagis, mille mass on 60 kg või ka 70 kg ning mis automaatselt pidurdab, siis ei tundu tervik olema proportsioonist väljas. Suure tõenäosusega on sellega nauditav matkakat, kui jalgrattal on ka abistav elektrimootor.
Pildil paistab raam üsna kaldus. Saan rattaid ka kõrgemale sättida või teen erilahendusega haagiskonksu. Alusraam on enamvähem saavutanud oma suuruse. Polegi nii suur, kui alguses kartsin tulevat. Sõitu ei häirinud.

Re: Haagismajake jalgrattale

Postitatud: 13 Juun 2018, 10:26
Postitas Nohik
20" rattad võtaks ära selle mure, et vaja käru ratta teljest madalamale nihutada.
Alusraam võiks olla selliselt 100% alumiiniumist, sinised osad eemaldatavad, välisgabariit 1250 mm. Oleks tugevam kui praegune, arvatavasti kergem. Iseenesest ei pea olema sinine eemaldatav, saab ka selliselt et ratas alt sisse käib.
Capture.JPG

Re: Haagismajake jalgrattale

Postitatud: 13 Juun 2018, 10:48
Postitas Metsamyhin
Kui alusraam olemas, siis oleks aeg ka reaalne koormustest teha.
Pane 40-60kg jagu liiva- või mullakotid peale, ehita vineerist ajutine kuut või vähemalt 2 ristuvat seina ja katsetama tuulise ilmaga künklikule avamaastikule.
Selline käru eeldab tõenäoliselt ka autohaagise olemasolu, millega matkapiirkonda sõita. Rongile seda lapsekäru pähe tõenäoliselt ei võeta.

Re: Haagismajake jalgrattale

Postitatud: 13 Juun 2018, 10:56
Postitas Nohik
Ma kahtlustan, et 100 kg kogukaalu väntsutaks praeguse käru ära, need rattakinnitused hakkavad alumiiniumraami juppe väänama.

Re: Haagismajake jalgrattale

Postitatud: 13 Juun 2018, 15:32
Postitas Nohik
Ajasin natuke jama siiski, välimised ääred võiks siiski olla ühes tükis. Saab äravõetava täki teha, aga vist pole mõistlik.

Re: Haagismajake jalgrattale

Postitatud: 13 Juun 2018, 18:32
Postitas fred7
Mingid suunatuled võiksid ka siis olla. Ja pikendustega peeglid ratta küljes.

Siin on kombineeritud välivoodi ja telk rattakaravaniks:
https://cults3d.com/en/3d-model/various ... ut-vehicle

Sõidusuunas olev sein võiks kindlasti olla kaldega tahapoole või siis kaarjas, et vähendada tuuletakistust.

Re: Haagismajake jalgrattale

Postitatud: 13 Juun 2018, 20:20
Postitas AndrusKolmas
Kommenteerin veel oma lahendust. Rataste hoidikud tulevad hingedel alla keeratavad, sest ööbimisasendis hakkab selle kohale avanema voodi. Sõiduasendi valin võimalikult madala. Vähem võimalust külgtuulega ümber minna. Samuti tuleb haagise sõiduasendi kogukõrgus selline, et jalgrattal olles näeb taha vaadates sellest üle. Majakese osa sõiduasendi laius tuleb 99 cm. Koos ratastega on laius mõned millimeetrid rohkem kui 125 cm. Esimese korra eksimus. Vajadusel saab teha ka kitsamad rattahoidikud. Majakese ööbimisasendi siseruumi suurim kõrgus on ligi 180 cm ja horisontaalpinda umbes 3,6 m2, kuhu mahuvad väiksed panipaigad, voodi kahele, väike lauake ja väike sohvake kahele :-) Majakese valmimise tähtaja olen seadnud endale 2020 suveks. Üksi tehes ei jätku selle tegemisele rohkem aega / raha.

Re: Haagismajake jalgrattale

Postitatud: 13 Juun 2018, 23:49
Postitas Alar
Mis selle haagise point on?? Kas võimalikult raskelt kondiaurul liikuda??

Re: Haagismajake jalgrattale

Postitatud: 14 Juun 2018, 13:23
Postitas AndrusKolmas
Haagise mõttekuse üle on arutatud ülal viidatud jutulõimedes. Lühidalt öeldes olen tüdinenud telgist, võimalus ööbida linnastunud keskkonnas ja on autohaagisest keskkonnasõbralikum. Matkamine lihasjõul köidab endiselt ja tundub, et veel vähemalt 20 aastat.

Re: Haagismajake jalgrattale

Postitatud: 20 Aug 2018, 10:01
Postitas Maidor
Olen su tegemist nüüd nende aastate jooksul jälginud. Kas oled alusraamist ka edasi jõudnud?

Re: Haagismajake jalgrattale

Postitatud: 25 Aug 2018, 13:29
Postitas AndrusKolmas
Ei ole. Jätkan tööd millalgi oktoobris. Aeg on läinud muude tegemiste peale, erinevad matkad ja majale soojustuse panek.
Alusraam vajab ka veel tööd. Automaatne pidurisüsteem vajab ümber tegemist, sest see ei toimi piisavalt hästi.
Ajan ka asja, et oma jalgrattale saada elektrimootor juurde. See on osutunud üllatavalt keerukaks.
Haagismajake tuleb kindlasti piisavalt raske, et sellega vaid lihasjõul sõita pole tõenäoliselt nauditav.
Abimootor + akupakk jalgrattal ja haagismaja põhjal + päikesepaneelid majakesel = mõnus keskkonnasäästlik rändamise võimalus.

Projekt on kaastööks endiselt avatud.

Re: Haagismajake jalgrattale

Postitatud: 25 Aug 2018, 17:15
Postitas Maidor
Mis mootorit oma rattale vajad, et see keerukaks on läinud? Tasuta saada on tõesti keeruline.

Re: Haagismajake jalgrattale

Postitatud: 26 Aug 2018, 09:13
Postitas AndrusKolmas
Muidugi mitte tasuta. Maksan ikka turuhinda. Soovin ülal pildil oleva jalgratta esirattale rummu sisest mootorit koos aku ja juhtelektroonikaga ning see peaks aktiveeruma pedaalimisele. Probleemide nimekiri on pikk. (1) Rummusisene mootor ei mahu olemasolevasse kahvlisse ära -- lahenduseks tellisin uue kahvli, (2) pedaalimise andurit mehhaanik polnud võimeline minu jalgrattale paigaldama -- paigaldasin selle ise, (3) pudelakut, mis jätaks ruumi ka joogipudeli jaoks pole lähikonna laost saada, vaja tellida kaugelt, tarneaeg vähemalt 10 päeva -- ootan ära, (4) sama tarne probleem ka konkreetse mootoriga, (5) minu jalgratta piduritele pole mehaanik võimeline pidurdusandureid paigaldama -- kui ülejäänud asjad paigaldatud saavad, küll siis ise ka lahenduse leiutan. Arvasin ka, et lähen kohale, tehakse hinnapakkumine ja nädala pärast on kõik valmis. Nüüd juba teine nädal jookseb ja hinnapakkumist ka veel pole. Lootus pole kadunud -- mul kannatlikust jagub. Kui paari nädala jooksul ka selgeid edenemise märke pole, siis hakkan otsima teist pakkujat.

Re: Haagismajake jalgrattale

Postitatud: 26 Aug 2018, 12:13
Postitas polarbear
1. Loodetavasti tellisid siis ilma amordita kahvli? Elektrimootori vääne pidavat selle amordivärgi kiirelt ära tapma.
2. Pedaalimisandur ja laiemalt pedaalimisele aktiveeruv süsteem on eos jama. Pöidlagaasi ja kruiiskontrolliga süsteem oluliselt mõnusam ja ei sega kuidagi väntamist, kui selleks soovi on.
3, 4- on nagu on
5. Normaalse elektriseerimiskomplektiga võiks kaasas olla pidurilingid, milles vajalikud killer-lülitid juba sisse monteeritud. Mingeid andureid piduritele pole vaja.

No ja elektriseerimiskomplekt on ainult pool võitu, teine ja kallim pool on kerged ja mahukad akud. Siin foorumis on ilmselt mitu inimest, kes suudavad 2 sekundiga öelda, palju ruutmeetreid päikesepaneeli on vaja, et päevaga ära laadida selline 15-20Ah 36V või 48V LiFePo aku. Seinast laeb seda oma 5-6 tundi.
IMHO akut tarbida ja laadida sama-aegselt pole kõige mõistlikum teguviis (kas üldse saab?) seega tuleb kohe 2 akut varuda ja arvestada ka sellega, et iga 2 v 3 öö on akud 220V küljes kinni.

Tuleks juba ükskord aega, kus 5 minutiga pindise õllepurgi mõõtu akusse 100km jagu veloelektrit sisse pannakse........

Re: Haagismajake jalgrattale

Postitatud: 26 Aug 2018, 12:48
Postitas polarbear
Kuna postituse muutmiseks aeg hiline, siis...
Et mitte targutamisega silma paista, siis minu kodukootud elektrivelo mõne aasta tagused pildid. Tänaseks on valged rehvid tuhandete kilomeetrite abiga läbi sõidetud....

Pilt

Pilt

Re: Haagismajake jalgrattale

Postitatud: 26 Aug 2018, 14:04
Postitas AndrusKolmas
Mul ka sarnane Scott keldris olemas. :-). Sellega väga palju sõitnud. Nüüd juba ka see "uus" jalgratas Corratec läbinud üle 26 tuhande km. Plaanisin ka täitsa uue elektrijalgratta ostmist. Meeldiib väga Gain (https://www.orbea.com/gb-en/brands/gain-road/). Paistab nagu tavaline maantekas, kuid tegelikult elektrikas. Mulle selle jalgratta stiil väga meeldib. Ostuplaan lükatud kaugemasse tulevikku. Hind minu jaoks liiga kallis. Kulutan parem selle raha haagismajakese ehitusse. Selgituseks veel, et õlipiduritele neil lahendust ei olnud. Trosspidurite juurde ei taha tagasi pöörduda. Tellisin ikkagi amodiga esikahvli. Tallinna tänavatel ei kannata vedurustuseta sõita. Mootor ongi seetõttu väiksema võimsusega ja loodan selle võimsust juhtmoodulist veelgi piirata. Soovin vaid veidi kergendust väntamisele. Eriti talvel, kui lumi paks, siis oleks abi kui miski ka aitaks. Esialgu tunnen veel rõõmu lihasjõul liikumisest. Lihtsalt istuda ja lasta mootoril tõmmata -- eks see aeg seisa veel ka ees -- loodetavasti võimalikult kaugemas tulevikus.
Haagismaja elektripaneelid kindlasti päevast vajadust ära ei toida. Kuid ehk abiks ikka. Esialgu on plaan ikka peamiselt ise vändata ja vaid raskematel kohtadel, nt. tuul vastu ja/või tõus, mootorilt abi võtta. Kuid eks paista. Tõde selgub ikka läbi praktika. Võib-olla selles tulevikus, kui haagismaja valmis, siis polegi enam tahtmist ise vändata ning otsin võimalust hankida endale juba suure aku ja mugava istega elektrijalgratast.

Re: Haagismajake jalgrattale

Postitatud: 26 Aug 2018, 19:15
Postitas Maidor
Elektriratta tegemise kohta võime eraldi teema teha või kutsun sind liituma FB Elektriratturid lehele. Olen samuti õlipiduri kasutaja ja praegu on pidurdusele pandud lihtsalt eraldi lüliti näpuga vajutamiseks. Kunagi olen liiminud ka lingi alla lüliti ja see isegi püsis kinni.
Pedaalimise andurist vaata kohe mööda ja kasuta parem püsikiiruse hoidjat. Palju mugavam. Akudeks on parim Li-ion.

Re: Haagismajake jalgrattale

Postitatud: 23 Sept 2018, 20:35
Postitas AndrusKolmas
Vedur on valmis. Probleeme selle loomega oli, kuid enamus sai ületatud. Toimib hästi. :-) Loodan väga järgmise kuu lõpus ka vaguniga tegelema hakata.
Pilt