Millist jalgratast osta ja mida veel juurde?!

Jalgrattad, suusad, uisud, kelgud, paadid jne.
Vasta
Kasutaja avatar
ullivilli
Guru
Guru
Postitusi: 1335
Liitunud: 08 Dets 2011, 15:16
Kontakt:

Re: Millist jalgratast osta ja mida veel juurde?!

Postitus Postitas ullivilli » 28 Mär 2017, 22:54

Milline siis on kõige mugavam sadul?
Vana veneaegne vedrudega?
Natukene metsa poole.
http://www.minemetsa.ee http://www.ripptelk.ee - Hennessy, Tentsile, DD hammock, Rootsmann rippvoovid, Sawyer veefiltrid ja kõikvõimalik matkavarustus.

Kasutaja avatar
Tanel
Ekspert
Ekspert
Postitusi: 864
Liitunud: 19 Sept 2011, 21:36
Asukoht: Võru
Kontakt:

Re: Millist jalgratast osta ja mida veel juurde?!

Postitus Postitas Tanel » 29 Mär 2017, 00:21

Sellest on eelnevalt ka juttu olnud aga minu tagumine külg kiidab nahksadulat Brooks Flyer. Miks nii kalli variandi peale läksin oli soov nendest tüütutest rattapükstest lahti saada. Kui matkal olen ei taha näha välja kui MAMIL ning ebapraktilised on enamus situatsioonides ka. Nahksadul ning tavaline püks ja tagumine pool kui ka muu kaadervärk on hästi hoitud ja korras.
The size of your pack is relative to the size of your fear.

Kasutaja avatar
mrWilson
Administraator
Administraator
Postitusi: 1748
Liitunud: 12 Veebr 2011, 04:31
Kontakt:

Re: Millist jalgratast osta ja mida veel juurde?!

Postitus Postitas mrWilson » 29 Mär 2017, 00:45

ullivilli kirjutas:Milline siis on kõige mugavam sadul?
Vana veneaegne vedrudega?
Sadul on mugav siis kui see sinu jaoks piisavalt mugav tundub ka peale pikemat sõitu/matka. Lihtne ju. :) Puhtalt personaalne lähenemine asjale. Ekse sellest ole räägitud jah juba omajagu.
Ah, minge metsa...

Kasutaja avatar
Kivisisalik
Matkasell
Matkasell
Postitusi: 267
Liitunud: 29 Jaan 2013, 14:47
Kontakt:

Re: Millist jalgratast osta ja mida veel juurde?!

Postitus Postitas Kivisisalik » 29 Mär 2017, 15:25

ullivilli kirjutas:Milline siis on kõige mugavam sadul?
Vana veneaegne vedrudega?
See tuleb ikka ise järele proovida. Siin mainitud Brookse peetakse üldiselt mugavateks jah. Kui mina lõpuks endale mugava sadula leidsin ostsin kohe igaks juhuks mõlemale rattale ära. Eestis korraldatakse kahjuks üliharva sadulate testimisi, see oleks kindlalt hea viis endale mugav sadul leida. Ilma proovimata on ikka ülikeeruline tõesti head ja mugavat sadulat saada eriti juhul kui paljud sadulad vägaväga ebamugavad tunduvad.

Naisterahvastele soovitaks Selle Italia cutoutiga geelsadulaid, puhtalt isikliku eelistuse põhjal. Nende sobivusest meeste anatoomiaga ei oska midagi arvata.

polarbear
Ekspert
Ekspert
Postitusi: 572
Liitunud: 28 Aug 2013, 21:28
Kontakt:

Re: Millist jalgratast osta ja mida veel juurde?!

Postitus Postitas polarbear » 29 Mär 2017, 20:42

Liigsel keskendumisel detailidele juhtub see, et peamine komponent- Rattamatkaja- jääb puuduma....
Senise mitmeteistkümne poognaga on ju teemat kodaraniplini peeneks lahatud.....
Egas need brooksid ei sõida....
Pilt

Kasutaja avatar
mrWilson
Administraator
Administraator
Postitusi: 1748
Liitunud: 12 Veebr 2011, 04:31
Kontakt:

Re: Millist jalgratast osta ja mida veel juurde?!

Postitus Postitas mrWilson » 29 Mär 2017, 20:50

polarbear kirjutas:Liigsel keskendumisel detailidele juhtub see, et peamine komponent- Rattamatkaja- jääb puuduma....
Senise mitmeteistkümne poognaga on ju teemat kodaraniplini peeneks lahatud.....
Egas need brooksid ei sõida....
Umbes nii, et komplekteerid äraütlemata vinge matkaratta aga ise unustad matkale minna? :D
Ah, minge metsa...

polarbear
Ekspert
Ekspert
Postitusi: 572
Liitunud: 28 Aug 2013, 21:28
Kontakt:

Re: Millist jalgratast osta ja mida veel juurde?!

Postitus Postitas polarbear » 29 Mär 2017, 21:00

mrWilson kirjutas: Umbes nii, et komplekteerid äraütlemata vinge matkaratta aga ise unustad matkale minna? :D
Just.
Soome keeles on ilus väljend- välineurheilu. Kannab endas mõtet, et ostetakse kõige-kõige vingemad vidinad kokku, aga päeva lõpuks need ikkagi kasutust ei leia. Umbes nagu ahvile suusad..... Samas pean ütlema, et ega isegi sellest patust puhas pole, majapidamises ringi vaadates leiab nii mõnegi eseme, mis on soetatud lihtsalt seepärast, et "nii äge ja eriti möödapääsmatult vajalik, sest kohe hakkan ju kasutama (kunagi tulevikus)" ....
Pilt

Kasutaja avatar
mrWilson
Administraator
Administraator
Postitusi: 1748
Liitunud: 12 Veebr 2011, 04:31
Kontakt:

Re: Millist jalgratast osta ja mida veel juurde?!

Postitus Postitas mrWilson » 29 Mär 2017, 21:14

No ma pakun, et me kõik siin oleme soetanud asju meeltesegaduses või lihtsalt sellel hetkel on tundunud üliäge ja ülivajalik. Alustavale rattamatkasõbrale soovitaks pigem tõsta pakid "vööri", ehk juba olemasoleva suvalise ratta peale ja anda talda. Hiljem kui muudmoodi enam kuidagi ei saa siis võib küll vingeks muutuda. :D
Ah, minge metsa...

Kasutaja avatar
REGA1872
Moderaator
Moderaator
Postitusi: 430
Liitunud: 19 Okt 2011, 14:28
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: Millist jalgratast osta ja mida veel juurde?!

Postitus Postitas REGA1872 » 10 Apr 2017, 00:48

ullivilli kirjutas:Milline siis on kõige mugavam sadul?
Vana veneaegne vedrudega?
Minu sadul, millega on sõidetud nii siin kui sealpool piiri tuhandeid kilomeetreid on ikka väga kiitsakas. Ehk siis nagu öeldud - igaüks leiab oma. Eeliseks on see, et sisereite hõõrdumine on pea olematu. Matkadel kannan pampersiga pükste peal mingid teisi lühikesi, et mitte liiga 'sportlane' välja näha.
Manused
Iraan 2016 - 0212.JPG
Iraan 2016 - 0212.JPG (53.52 KiB) Vaadatud 3472 korda

wagner
Huviline
Huviline
Postitusi: 105
Liitunud: 14 Aug 2014, 11:04
Kontakt:

Re: Millist jalgratast osta ja mida veel juurde?!

Postitus Postitas wagner » 07 Apr 2019, 18:52

Pisike aga rõõmustav leid rattajupimaailmast: https://www.bike24.com/p270959.html - sadulapostiklamber koos eyelet'idega. Teadsin, et raamil olevate kruviaukude puudumisel kinnitatakse pakiraame sadulaklambri külge ja olen seda isegi teinud, aga tavalise klambriga on paras nikerdamine.

tripp
Ekspert
Ekspert
Postitusi: 521
Liitunud: 18 Apr 2012, 23:22
Kontakt:

Re: Millist jalgratast osta ja mida veel juurde?!

Postitus Postitas tripp » 10 Apr 2019, 11:39

Kergitan.
Soovin ratast, mis sobiks nii matkaks kui maastikule. Ratta-orienteerumiseks ja niisama nautimiseks. Võistlussporti ei tee, aga tahaks, et oleks "hea sõita." Vana matkaratas oli Merida hardtail, v-pidurite ja alu raamiga, aga see jääb nüüd linnas ja maanteel sõitmiseks.

Soovid:
- MTB geomeetria
- 29 või häda korral 27" jooksud, 2" või veidi laiem rehv
- esiamort, lenksulukuga
- kerge (süsinik või kerge alu raam)
- esimene ja tagumine käiguvahetaja (2x10 või 3x9 vms), ilma esivahetajata 1x süsteeme ei taha

Kuidas on teil õnnestunud matka- ja sport-ratta ühildamine?
Kas moodsale 29" ja ketaspiduritega rattale saab panna tugeva pakiraami (20+ kg kandevõimega)?
Tugijala?
Kas süsinikkiust raam on matkarattal hea või halb?
Kas te näete mingeid põhimõttelisi probleeme uuema aja hardtail MTB matkarattana kasutamisel?

Kasutaja avatar
mrWilson
Administraator
Administraator
Postitusi: 1748
Liitunud: 12 Veebr 2011, 04:31
Kontakt:

Re: Millist jalgratast osta ja mida veel juurde?!

Postitus Postitas mrWilson » 10 Apr 2019, 12:26

Kui sa oled nö. pühapäeva jalgrattamatkaja siis alusta sellest: mine endale sobivasse rattapoodi ja anna neile sama list mis siia panid ning täpsusta juurde, et oled matkahuviline ning tahad tugevat pakiraami ja seisujalga lisaks (spetsiaalse sportrattaga võib minna keeruliseks). Siis nad soovitavad sulle millised on võimalused ning saad valida endale meelepärase. Seejärel köhid papi välja ja asi tahe.

Iga ratas mis kannatab ka niisama kriitikat (pean siinkohal silmas tavalisi rahvarattaid mitte võidusõidu ja muid sarnaseid erirattaid) ning millele saab mõistlikult pakiraami installeerida sobib ka tavaliseks matkamiseks. Siin teemas mitmeid kordi mainitud ratta matkasõbralikumaks tuunimine (rehvid, veljed, kodarad, sadul, peegel) on alati teretulnud.

Hardcore matkajatele on valik ilmselt spetsiifilisem. Pole viimasel ajal uurinud aga spetsiaalseid matkarattaid polegi vist Eestist väga saada.
Ah, minge metsa...

tripp
Ekspert
Ekspert
Postitusi: 521
Liitunud: 18 Apr 2012, 23:22
Kontakt:

Re: Millist jalgratast osta ja mida veel juurde?!

Postitus Postitas tripp » 10 Apr 2019, 12:45

Poodides käisin.
Nende jaoks on alles talv.
"Jalgrattad tulevad... millalgi. Seni võite vaadata viit mudelit, mis meil 2010. aastast seinal ripuvad".
Või
"Maastiku jaoks on meil FS / fat, ja matkamiseks vaadake kataloogist gravel variante. Ah tahate kahte ühes? Ee..."

Ma tahan võimalusel osta kasutatud ratta.
Hoiab tuhat või paar kokku.
Pmst jälgin clubbersi ost-müük foorumit mõttega, et ostan MTB ja lisan matkamiseks vajalikud jupid juurde.
(Ja maastikul sõites võtan siis jälle ära.)
Foorumis on juba kevad käes :)

Aga kas see töötab?
Seda tahan ma teada, ja teie käest.
Aitäh :)

Kasutaja avatar
Tanel
Ekspert
Ekspert
Postitusi: 864
Liitunud: 19 Sept 2011, 21:36
Asukoht: Võru
Kontakt:

Re: Millist jalgratast osta ja mida veel juurde?!

Postitus Postitas Tanel » 10 Apr 2019, 12:49

tripp kirjutas:
10 Apr 2019, 11:39
Kergitan.
Soovin ratast, mis sobiks nii matkaks kui maastikule. Ratta-orienteerumiseks ja niisama nautimiseks. Võistlussporti ei tee, aga tahaks, et oleks "hea sõita." Vana matkaratas oli Merida hardtail, v-pidurite ja alu raamiga, aga see jääb nüüd linnas ja maanteel sõitmiseks.

Soovid:
- MTB geomeetria
- 29 või häda korral 27" jooksud, 2" või veidi laiem rehv
- esiamort, lenksulukuga
- kerge (süsinik või kerge alu raam)
- esimene ja tagumine käiguvahetaja (2x10 või 3x9 vms), ilma esivahetajata 1x süsteeme ei taha

Kuidas on teil õnnestunud matka- ja sport-ratta ühildamine?
Kas moodsale 29" ja ketaspiduritega rattale saab panna tugeva pakiraami (20+ kg kandevõimega)?
Tugijala?
Kas süsinikkiust raam on matkarattal hea või halb?
Kas te näete mingeid põhimõttelisi probleeme uuema aja hardtail MTB matkarattana kasutamisel?
Kas tuleb traditsiooniline pannieridega süsteem või bikepacking? Kasutatud rattaid liigub päris palju faceboogi vastavates gruppides nt https://www.facebook.com/groups/174745602731856/
The size of your pack is relative to the size of your fear.

Kasutaja avatar
mrWilson
Administraator
Administraator
Postitusi: 1748
Liitunud: 12 Veebr 2011, 04:31
Kontakt:

Re: Millist jalgratast osta ja mida veel juurde?!

Postitus Postitas mrWilson » 10 Apr 2019, 12:57

tripp kirjutas:
10 Apr 2019, 12:45
Poodides käisin.
Nende jaoks on alles talv.
"Jalgrattad tulevad... millalgi. Seni võite vaadata viit mudelit, mis meil 2010. aastast seinal ripuvad".
Või
"Maastiku jaoks on meil FS / fat, ja matkamiseks vaadake kataloogist gravel variante. Ah tahate kahte ühes? Ee..."
Täitsa usun.

No vali siis kasutatud ratas mis muidu sõitmiseks on sobilik ja vaata kas sellele saab mõistlikult pakiraami lisada. Siis saad juba matkamisega algust teha. Muud vidinad saad alati hiljem vastavalt vajadusele sobivamate vastu välja vahetada. Oluline on mõelda ka selle peale kuidas sul selle rattaga on pikki vahemaid mugav läbida.

Tanel kirjutas:
10 Apr 2019, 12:49
Kas tuleb traditsiooniline pannieridega süsteem või bikepacking? Kasutatud rattaid liigub päris palju faceboogi vastavates gruppides nt https://www.facebook.com/groups/174745602731856/
Muidugi. Tänapäeval on ju veel bikepacking. Traditsioonilisemal viisil on mu meelest lihtsam aga nagu öeldakse, igaühele oma.

tripp kirjutas:
10 Apr 2019, 12:45
Hoiab tuhat või paar kokku.
Mis su eelarve on siis?
Ah, minge metsa...

Kasutaja avatar
Nohik
Guru
Guru
Postitusi: 1923
Liitunud: 25 Aug 2015, 12:51
Kontakt:

Re: Millist jalgratast osta ja mida veel juurde?!

Postitus Postitas Nohik » 10 Apr 2019, 13:28

Mis materjali puudutab, siis ei õhuke Al/Mg ega süsi ei armasta kinnitamist kohtadesse, kus seda pole ette arvestatud. Süsi on ilmselt veidi nirum sellest vaatenurgast. See siis puudutab võimalike pakiraamide kinnitamist.
Kui kasutada ratast hardcore kontekstis, kus koormatud ratas võib mööda kive alla libiseda, kividele kukkuda jne, siis on metall tüki maad parem.
Metall võib mingilgi määral deformeeruda viisil, et ainult paindub või ka murdunud jupid meenutavad algset konstruktsiooni. Süsinikkonstruktsioonidel on kalduvus puruneda viisil, et see pärast esimesest kohast murdumist samahästi kui hävib täielikult.
Aga siin on jälle see, et süsi on kergem ja raami saab teha paksema. Ma ei tea, kuhu nad selle tasakaalu jätnud on projekteerides. Võib-olla on nii palju tugevam süsi metallist, et jääb hoopis terveks samas situatsioonis. Peaks netist otsima kaebusi, kus keegi on rattaid praktiliselt ära lõhkunud.
________
Olen selle pilguga piilunud, et kui oleks 29, siis vahel neil pole mingeid kinnitusi, isegi mitte porilauale. Samas tundub turul olevat ilmatu kogus igasugu adaptereid igasugu läbimõõduga torule kinnitamiseks. Nendega on jälle see jama, et enne kui sobivad kokku tellitud saad, on 5 korda samapalju mittesobilike sattunud. Ja kui sul on 2 kohta, siis pole täpselt sellist, mille kumbki ots sulle sobib.
Et enda 28 rattale paksu kummiga sobivad porilauad saaks, läks 3 porilauda, Fixusest sai klambreid tellitud, vanade porilaudade kinnitusi läks osa käiku ja Fixuse remondimehed keerasid veel juppe vanadelt porilaudadelt maha oma riiulitest. Ca nädal sebimist töö ja elu kõrvalt.
_____
Aga kuskilt lugedes jäi mulje, et ameerikas on 29 justkui standard, 28 ei kasutata (pole seda väidet kontrollinud). Siis teoreetiliselt võiks ju kõik olemas olla. Vähemasti tuubis on jäänud vahel mulje, et 29 rattal on kõik viled küljes.
Ärge käige mu järel, olen isegi eksinud!

wagner
Huviline
Huviline
Postitusi: 105
Liitunud: 14 Aug 2014, 11:04
Kontakt:

Re: Millist jalgratast osta ja mida veel juurde?!

Postitus Postitas wagner » 10 Apr 2019, 14:16

Üldiselt korralikul rattal pakiraami kinnitamiseks aukusid ei ole. Levinud lahendus on tagajooksu kiirkinniti kasutamine. Nt Tubus Disco (https://www.bike-discount.de/en/buy/tub ... warz-84281), ketaspiduritega nainerile läheb probleemivabalt alla, kuid pakiraamina on ise selline tagasihoidlikumapoolne. Tartus saan soovijatele näidata. Teine variant on adapter (https://www.bike-discount.de/en/buy/tub ... ting-37283) + sobiv pakiraam enda äranägemise järgi. Ametlikud kaalupiirangud vastavalt 20 ja 25 kg. NB! Praegu on levinud thru axle rummud, aga thru axle -> QR adapter peaks probleemi lahendama.

Karbon on võrreldes metalliga väga habras. Painutamist kannatab väga hästi, aga tagasihoidliku löögi peale läheb katki. Matkaratta jaoks halb omadus. Samas, mul on endal keskklassi alu raamiga 29", mälu järgi 11kg ringis... ning mõlgutan karbonpüssi ostmise mõtteid.

Õli- vs trossiga ketaspidurid - üks on hea, teine aga lollikindel ning ilmselt ka põlve otsas parandatav.

Ning muidugi rehviteema - kas sisekummiga, Tubeless ready või Tubeless.

Matkarattataid tootab näiteks Salsa, neil on kõik vajalikud augud olemas ning geomeetria just nimelt pikkade sõitude jaoks välja timmitud. Mul ei oleks midagi selle vastu, kui Salsa Cutthroat (https://salsacycles.com/bikes/cutthroat ... at_force_1) või mõni nende gravel valikust mu järgmiseks rattaks saaks :) Kuid järelturult neid vaevalt et leiab, ja paar tuhat hinnaalandust kuluks ostmisel ära küll.

Kui matk viib ka mujale kui ainult asfaltteele (näiteks RMK matkateed), siis nainer olekski mu eelistus.

tripp
Ekspert
Ekspert
Postitusi: 521
Liitunud: 18 Apr 2012, 23:22
Kontakt:

Re: Millist jalgratast osta ja mida veel juurde?!

Postitus Postitas tripp » 10 Apr 2019, 15:27

Tänud!
Adapterid on hea viide.

Ketaspidur. Ma olen sellega aastaid sõitnud, vaheldumisi v-piduriga, ja pole ketta võlu veel taibanud. MTB-ga metsas sõites lähed kogu aeg rummuga vastu kändu ja siis on su ketas lömmis ja käib vastu klotse. Aga katsu sa turult v-piduritega ratast leida...

Tubeless, samuti hea märkus. Minu arusaamise järgi vajab rohkem hooldust (piima). Kas on nii? Ma ei ole ka selle eeliseid taibanud. Ja kuidas seda metsas lappida saab, kui katki on?

Ma olen metsas seni FS-iga sõitnud ja orienteerunud. Maastikul on sellega mõnus ja ohutu sõita, ratas "sööb" kõik juurikad ja augud ise ära. Aga minu kasvava kaalu jaoks on FS liiga pehme ja vajub läbi. Ja norm pakikat sellele ei pane, kogu tagumine ots ju liigub. Ja asfaldil on kaob energia õõtsumisse ära. Selle vastu aitavad klipid (nii ei teki väntamisel survet, saad tõmbe ja tõuke tasakaalustada), aga ma sõidan pigem platvorm pedaalidega.

Aitäh igatahes,

Kasutaja avatar
Nohik
Guru
Guru
Postitusi: 1923
Liitunud: 25 Aug 2015, 12:51
Kontakt:

Re: Millist jalgratast osta ja mida veel juurde?!

Postitus Postitas Nohik » 10 Apr 2019, 15:50

Nägin kuskil müügis sisekumme, mis olid torud mitte rõngad, metsas ei pea ratast alt võtma, lihtne vahetada.
Ärge käige mu järel, olen isegi eksinud!

margusl
Ekspert
Ekspert
Postitusi: 747
Liitunud: 15 Aug 2011, 17:10
Kontakt:

Re: Millist jalgratast osta ja mida veel juurde?!

Postitus Postitas margusl » 10 Apr 2019, 15:53

Lihtsalt mõtteid.
Ma ei tähtsustaks materjali kaalu vaates üle, süsniku ja alu ning alu ja CroMo raamide kaaluvahe võib olla vabalt väiksem kui kahel erineval amordil. Tõsi, kui letihind rattal juba nelljakohaline, siis on tavaliselt kahvlist enamus üleliigset rauda ka välja jäänud :) Mingit muret ei ole terveid kilosid kaotada/võita ka jooksude arvelt. Küll aga kipub matkakonfiks vajalikke kinnitusi olema just tänastel CroMo MTB raamidel (Surly Krampus & ECR jms). Alu-variante leiab ka, https://www.alpkit.com/sonder/bikes/son ... frame-only on näiteks vajalike poldiaukudega. Aga ühtegi pakiraamikinnitustega süsinikraami ei tule hetkel meelde. Kui ehk ülalmainitud sadulapostiklamber välja arvata, siis igasuguste toruklambrilaadsete jm lisadega oleks samuti ettevaatlik - süsinikraamidele peaks idee järgi lähenema momentvõtmega, ehk ka minu meelest tahavad need matkaratta mõistes natuke liiga hella kohtlemist.

Matka-MTB skenest tuleb nendest soovidest üks mitte-väga-hull vasturääkivus veel, need rattad ja raamid kipuvad olema pigem 27.5x3" ja 29x2.5" kandis olevate roomikute tarvis, midagi hulka õhemat alla pannes võib geomeetria mingi kiiksu juurde saada, näiteks keskjooks jääb liialt madalale.

Hoian hetkel kahte ratast, Grand Canyon 29" hardtail ja Cube Nuroad gravel. Esimene on põhiliselt metsas lustimiseks, sinna kiiremate/kitsamate rehvide panek võtaks sõidurõõmu kindlalt vähemaks. Gravel on hetkel 35mm rehviga, asfaldi mõistes umbe jämmu, õliga kettad, mnt lenks, rummudünamo, tuled, täispikad porilauad, pakiraam. MNTga võrreldes kindlasti uimasem, aga minu tarvis liigub piisavalt nobedalt nii kruusal kui asfaldil ja aeg-ajalt saab natuke metsa ka nuusutada, 100km kruusapäeva teen pigem selle, kui MTBga. Ehk see on üks koht, kus ma rattapoodnikega täitsa päri olen - gravel on tuuritamiseks ja argisõitudeks väga mõnus valik.

Muide MTB on aluraamil ja veel sellest ajast, kui Canyon neile ülemisi pakiraamikinnitusi lisas, pakikat ennast küll ei ole kunagi külge kruvinud. Võin proovisõitu pakkuda - ma olen olen jupp aega ise miski lustilisema FS ja/või 27.5+ mõttega mänginud ja põhjusmõtteliselt avatud pakkumistele. http://web.archive.org/web/201503191230 ... tml?b=3640

Praeguse FS-i amrot on õhuga? Millal see viimati amordipumpa nägi? Õhkamortide võlu (ja valu) seisneb osalt ka sellest, et pumba ja väikese kruttimisega saab tekitada sisuliselt n+1 *täiesti* erinevalt käituvat ratast.

wagner
Huviline
Huviline
Postitusi: 105
Liitunud: 14 Aug 2014, 11:04
Kontakt:

Re: Millist jalgratast osta ja mida veel juurde?!

Postitus Postitas wagner » 10 Apr 2019, 16:03

Minu põgusad teadmised Tubelessi teemal:

Esimene variant oli Tubeless ehk UST, kasutusel oli spetsiaalne õhukindel pöid ning rehvid olid teoorias õhukindlad. Piima pandi pigem igaks juhuks, et see väiksemad vigastused koheselt ära parandaks, soovi korral sai ka ilma hakkama. Rehvid olid õhukindluse saavutamiseks paksud ja tugevad, sõitsin nendega umbes 10 aastat, ja selle aja peale oli täpselt null kummipurunemist. Miinuseks TR-Ready kõrval suurem kaal.

Seejärel lisandus Tubeless-ready, mis USTi praktiliselt välja tõrjus. Pöid tehakse õhukindlaks teibi abil; rehvid lasevad õhku läbi ning õhukindlus saavutatakse piimaga. Populaarsust võitis tänu kergemale kaalule ning vist ka hinnale. Minu arusaamise järgi on rehvid palju õhemad kui USTid ning sellevõrra ka õrnemad.

Eelised:
- kaal
- võimalus sõita madalama rõhuga kui sisekummi korral: pehmendab lööke, aitab tõusudest üles, vist on kasuks ka lahtises liivas. Ise sõitsin vajadusel ~2.0 atm-iga ning see oli täiesti imeline, kuidas nendega juurikatest üle ning päris korralikest tõusudest üles sai. See muidugi ei tähenda, et kogu aeg tuleks nii sõita - see on oluline vaid tehnilisel rajal; tavalisel teel on madal rõhuga raskem sõita.
- väiksem oht kummipurunemisteks (terminiks snakebite, mis sisekummisid ähvardab)

Miinused:
- väga tõenäoliselt ei saa ilma kompressorita täiesti tühja rehvi täis pumbata ning isegi kompressori olemasolul on see paras peavalu - tuleb kasutada seebivett ja jupp aega proovida. Asi selles, et õhk pääseb rehvi ja pöia vahelt välja. Kui rehv on pöia külge ära nö klammerdunud, siis edasi on kõik lihtne.

Kui rehv metsa all katki läheb, siis on lahendus olemas - pöialt saab ventiili küljest ära keerata ning tavalise sisekummi kasutusele võtta. Rehvis olnud piim lisab sellele tegevusele oma nüansi.

Puhtalt isiklik arvamus: sportrattale oleks TL-Ready küll väga hea, aga matkarattale sooviks midagi robustsemat. USTi ning paari tagavara-sisekummiga julgeks minna ka matkale.

wagner
Huviline
Huviline
Postitusi: 105
Liitunud: 14 Aug 2014, 11:04
Kontakt:

Re: Millist jalgratast osta ja mida veel juurde?!

Postitus Postitas wagner » 10 Apr 2019, 16:16

margusl kirjutas:
10 Apr 2019, 15:53
Gravel on hetkel 35mm rehviga, asfaldi mõistes umbe jämmu, õliga kettad, mnt lenks, rummudünamo, tuled, täispikad porilauad, pakiraam. MNTga võrreldes kindlasti uimasem, aga minu tarvis liigub piisavalt nobedalt nii kruusal kui asfaldil ja aeg-ajalt saab natuke metsa ka nuusutada, 100km kruusapäeva teen pigem selle, kui MTBga.
Kuidas gravel ennast sellisel Eestimaa keskmisel või viletsamal kruusal - treppis, suured kivid, lahtine kruus - üleval peab? MTB kõrval on mu teiseks rattaks 32 mm rehviga cyclo, mis ei tohiks gravelist eriti palju erineda, ning pikemale kruusatiirule lähen kindlasti MTB-ga. Korralikul kruusal või pinnasteel on cyclo väga hea; viletsama tee kannatab hambad ristis ära, aga see ongi siis ärakannatamine, mitte sõidu nautimine.

margusl
Ekspert
Ekspert
Postitusi: 747
Liitunud: 15 Aug 2011, 17:10
Kontakt:

Re: Millist jalgratast osta ja mida veel juurde?!

Postitus Postitas margusl » 10 Apr 2019, 16:35

wagner kirjutas:
10 Apr 2019, 16:16
Kuidas /../
Päris treppis tee on igal juhul rõve, madalam rõhk ja süsnikkahvel on küll abiks, aga kui see lõik satub ikka päeva lõppu väisinud kätele ja istumisele, võtab ropendama küll. Aga huvitaval kombel on mulle neid lõike suht vähe ette jäänud ja pigem satuvadki kas kodust alustatud tuuri lõppu või algusesse ja neist saan üldiselt ringiga mööda. Rohem lõunas või idas sõites oleksin ehk teist meelt :)

Samas lahtisem kruus, st mitte otse höövli alt tulnud kivi-pasteedi segu, mind ei ole väga morjendanud. Idaviru killuteedele pigem ei trügi :)

Kasutaja avatar
fred7
Matkasell
Matkasell
Postitusi: 304
Liitunud: 31 Okt 2012, 15:56
Kontakt:

Re: Millist jalgratast osta ja mida veel juurde?!

Postitus Postitas fred7 » 10 Apr 2019, 20:30

... ja mida veel juurde? - kasulik oleks meisterdada näiteks jalgratta dünamost alalisvoolu generaator:
https://waag.org/sites/waag/files/en-di ... one-lr.pdf

Kasutaja avatar
Tarmo
Ekspert
Ekspert
Postitusi: 865
Liitunud: 17 Okt 2012, 13:09
Asukoht: Rakvere
Kontakt:

Re: Millist jalgratast osta ja mida veel juurde?!

Postitus Postitas Tarmo » 11 Apr 2019, 10:30

fred7 kirjutas:
10 Apr 2019, 20:30
... ja mida veel juurde? - kasulik oleks meisterdada näiteks jalgratta dünamost alalisvoolu generaator:
https://waag.org/sites/waag/files/en-di ... one-lr.pdf
Suhteliselt mõttetu vidin.
Need rehvi vastu käivad dünamod teevad sõitmise ikka märgatavalt raskemaks.
Rummusisesed dünamod pidavat paremad olema.
Samuti on juhendis toodud lineaarregulaator viletsa kasuteguriga - sisend ja väljund pinge vahe köetakse töövooluga soojuseks. DC -DC muundur sobiks sinna paremini.
...

Vasta

Mine “Kondijõul liikumisvahendiga matkamine”

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 1 külaline