1. leht 1-st

Kaardirakenduste ergonoomika

Postitatud: 02 Juun 2019, 15:19
Postitas wagner
Pealkiri sai veidi laiem, et erinevate kaardirakenduste kasutusmugavust kiita või kiruda.

Hetkel käiksin lauale sellise teema, nagu aluskaardil trackide (nt matkarada, mida läbid) kuvamine. Ideaalis tahaks ju hästi näha nii joont ennast kui ka joone alla jäävat kaardipilti. Kas meenub mõni näide, kus see on hästi lahendatud, või vastupidi, mõni suurem ämber, mida tasuks vältida?

Re: Kaardirakenduste ergonoomika

Postitatud: 02 Juun 2019, 18:30
Postitas Metsamyhin
Kas kõrvalefekt või taotluslik: nii kaua kui kaarti nihutad või suurendad/vähendad ja sõrme/hiirt lahti pole lasknud, träkki ei näidata.
Kui vaja vaadata träkki alla, nihutad veidi kaarti ja sõrme üles kohe ei tõsta.

Re: Kaardirakenduste ergonoomika

Postitatud: 02 Juun 2019, 18:44
Postitas sepaonu
Mul käsigeps ja mammutis*tavanune Mapsource arvutis, pole osanud ühtegi probleemi omale välja mõelda.
j4.jpg

Re: Kaardirakenduste ergonoomika

Postitatud: 05 Juun 2019, 15:35
Postitas wagner
Tänud vastamast. Metsamyhina kirjeldatud lahendus tundub täitsa mõnus. Jõudsin lõpuks ka ise selliste mõteteni, et ehk oleks parim mingi imelihtne võimalus kahe variandi - track on hästi näha / aluskaart on hästi näha - vahel valimiseks.

Sepaonu ekraanipildilt paistabki see häda välja, et kaart on kinni kaetud - kas track kulgeb mööda asfaltteed või läbi metsa, pole eriti lihtsalt aru saada; punane on kerge läbipaistvusega, sealt ühtteist läbi.

Re: Kaardirakenduste ergonoomika

Postitatud: 05 Juun 2019, 15:52
Postitas tripp
Oruxmaps.
Ergonoomika ja mugavuse mõttes - uskumatu sitt. Täiesti arusaamatu. Sada nuppu, millest ei saa aru, mida nood teevad. Aeg-ajalt läheb mingisse veidrasse režiimi ja "välja" sealt enam ei saa. Ilmselt vajaks süstemaatilist õpetust, et sellega ringi käia.
Aga kahjuks on see (minu teada) ainus rakendus, mille jaoks on normaalne Eesti kaart olemas. Seega - asendamatu.

Re: Kaardirakenduste ergonoomika

Postitatud: 05 Juun 2019, 18:28
Postitas sepaonu
wagner kirjutas:
05 Juun 2019, 15:35
Sepaonu ekraanipildilt paistabki see häda välja, et kaart on kinni kaetud - kas track kulgeb mööda asfaltteed või läbi metsa, pole eriti lihtsalt aru saada; punane on kerge läbipaistvusega, sealt ühtteist läbi.
No minul pole mingit häda, ma ei joonista mingit route/tracki suvaliselt ja siis äkki tahan joone alla vaadata. Kui mul on gepsus vaja joone alla vaadata, siis ma ei kasuta eelsalvestatud legendi, ma võib ilma millegita kaardi peale igal ajahetkel üle minna ja vajadusel kuvada legendi uuesti, ka uue legendi teha, kui selleks vajadus. Mul geps selleks, et ta tüütu töö mu eest ära teeks autoga sõites ja käsitsi hiirega joonistatud track on selle jaoks, et üldse matk või reis välja rehkendada ja kodus suures arvutis valmis joonistada, mul pole mingit kohustust seda kasutada. Kõik ju taandub sinna, et mul on vaja või ma tahan sinna minna või sõita, seda saab mitut moodi teha, kui on mitu võimalust ja ainult ühtemoodi, kui on üks võimalus, ise valid oma võimaluste vahel, autoroutingu puhul määrad ära, mida tahad või mitte ja programm joonistab sulle kõige kiirema, kruusavaba või misiganes eelistuste kohaselt. Osad asjad autoga, rattaga, veesõidukiga ja loomulikult jala tuleb ka käsitsi joonistada.
Mis põhjusel sa seda teed joone alt uurida tahad, jube huvitav teada või valikute tegemisel, siin on jutt joonistatud, a äkki on kruusatee, mis mulle ei sobi või milleks?
j9.jpg

Re: Kaardirakenduste ergonoomika

Postitatud: 06 Juun 2019, 12:03
Postitas wagner
Mu küsimusel oli kaks tagamõtet - et mõista, mida kasutajad vajavad; ja äkki tuleb välja mõni hea lahendus, millest kuulnudki pole. Ning mõttes olid just need olukorrad, kus nii track kui maastik on tundmatud - no saad näiteks mõne matkaraja või rattaringi gpx-i.

Ise tahaks rajale kõigepealt rahus otsa vaadata ja olukorda hinnata - ahaa, nii palju asfalti, nii palju võsa. Ning ka rajal on abiks, kui tegelikku olukorda näed. Konkreetset põhjust ei oskagi öelda, no lihtsalt tahaks :) Jah, ka lihtsalt selleks, et huvitav teada, et mis ees ootamas on; vajadusel alternatiivide valikuks. Või kasvõi olukord, et näed, et kilomeetri pärast peab suurelt teelt ära keerama, aga kuhu - kas mingi suur tee, kust mööda ei sõida, või mingi võsavaheline rada, mida tuleb hoolega otsida.

Üks mulle endale meeldiv variant on tracki kuvamine nihkega, mitte tee peal, vaid tee kõrval (tihti on ka paberkaartidel sama lahendus), aga selle teostamine on tehniliselt suurem ikaldus.
Screenshot_2019-06-05-19-47-45-718_cz.seznam.mapy.png

Re: Kaardirakenduste ergonoomika

Postitatud: 06 Juun 2019, 13:02
Postitas margusl
wagner kirjutas:
06 Juun 2019, 12:03
Mu küsimusel oli kaks tagamõtet - et mõista, mida kasutajad vajavad; ja äkki tuleb välja mõni hea lahendus, millest kuulnudki pole. Ning mõttes olid just need olukorrad, kus nii track kui maastik on tundmatud - no saad näiteks mõne matkaraja või rattaringi gpx-i.

Ise tahaks rajale kõigepealt rahus otsa vaadata ja olukorda hinnata - ahaa, nii palju asfalti, nii palju võsa.
Komoot on teemale lähenenud nii:
komoot.JPG
Lõige veebist, aga äpis on vaade üsna sarnane. Kasutusmugavuse poolest on Komoot täitsa õnnestunud, eriti võrreldes OsmAndi, Oruxi jms, ei ole liialt palju krutitavaid eebleid ega nurgataguseid.

Aga paikapidavusega on nagu kõigi OpenStreetMapsi peale ehitatud asjadega - väga heast kasinani. Paljud siinsed teeklassid on lambikad või aegunud.

Re: Kaardirakenduste ergonoomika

Postitatud: 06 Juun 2019, 15:00
Postitas Metsamyhin
Kas eelpool nimetatud Komoot suudab aru saada ka kui träkk kulgeb mööda kraavikallast, metsasihti, elektriliini, jalgrada?
Ehk siis enamasti jalgsi matkaja probleemid.

Re: Kaardirakenduste ergonoomika

Postitatud: 06 Juun 2019, 16:12
Postitas margusl
Nagu öeldud, kõik on kinni OpenStreetMap andmetes ja sealne seis kõigub *metsikult* - kui mingis piirkonnas on iga viimane kitserada peal, siis kusagil mujal võib kilomeetrite kaupa laia kruusateed lihtsalt puudu olla. Selle teema remontimine aga ei ole kellegi muu kui kasutajate endi (st meie) kanda. Elektriliin ja kraavikallas ei sobitu hästi konkteksti - need ei ole üldmõistes marsruuditavad objektid. Sihid ja jalgrajad see-eest on.

Üks näide lisaks, Komooti imporditud toores GPX träkk, Karhunkierros. Komoot pakub võimalust seda sisse imeda toorelt võib teede-radade peale kohendatult, see sai toorelt, tulemuseks 80km kohta 1km võssi (off-grid / unknown). Lisaks mingi naljakas silmus, ehk konkreetselt rajast kõrvale tõmbamine töötab, aga vigane OSM infokiht võib siiski miskit ära solkida. Ja kõhutunde järgi on kõvakattega mõned kilomeetrid mööda pandud.
komoot2.JPG
komoot2.JPG (43.14 KiB) Vaadatud 1939 korda
https://www.komoot.com/tour/71046049 (saksakeelsane on meetermõõdus), sealt võib need off-grid lõigud ja umbluusilmused üles otsida.

Kõik tarkavara imeb, eranditult :D
Komoot lihtsalt täidab mõnda kindlat eesmärki üsna hästi ja ikaldub kusagil mujal. Kusjuures ma ei oksa sellele kaardirakendusena isegi mitte kommentaari anda, ise kasutan seda ühena võimaliku planeerimisvigurina. Ja seda põhiliselt ratta tarvis - kiire mtb/road/touring valik on pakkunud näiteks kahe punkti vahele marsruute, millele ise enda tarkusest tulnud ei oleks.